Sölvesborg måste återta den humanistiska kompassen

Torsdag 26 augusti 2021

Sölvesborg har under den senaste mandatperioden präglats av en rad negativa skriverier, inte bara i ortspressen utan också rikspressen. Vår fina kommun har blivit skyltfönster för främlingsfientlighet, kulturförtryck och utrensningar av framstående förvaltningschefer inom skola och kulturområdet.

Den humanistiska kompassen är grunden för det goda samhället! Vi liberaler ska arbeta för att Sölvesborg återfår sitt anseende som en god kommun för alla, oberoende av vilken hudfärg vi har, vilken Gud vi vill vända oss till eller vilken bakgrund i övrigt individen har. Liberalismen betyder frihet. Frihet för varje människa att forma sin framtid. Det innebär att varje människa skall få en bra start i livet. Därför är skolan det område som vi Liberaler har värnat mest om. Vi värnar också att människor i utsatta område skall få likvärdiga förut-
sättningar som alla andra i vårt samhälle.Vi kallar det ”Förortslyftet”.

Samhällsbygget kräver ansvar av alla medborgare. Ansvar att följa Sveriges lagar. Gäller även för kommunalpolitiker! Det innebär också ett ansvar för att alla i Sverige medverkar i samhällsbygget. De nyanlända måste därför snarast får utbildning i svensk lag, svensk kultur och framför allt i det svenska språket. För att underlätta för dem som inte har en svensk skolbakgrund vill vi inrätta utbildningar inom bl.a. yrkeslivet så att alla så snart som möjligt kommer in på arbetsmarknaden och kan försörja sig själva. Det ger självförtroende och en känsla av delaktighet.

Rädsla äter själen. Rädsla bygger murar mellan människor! Det är naturligt att du och jag är lite försiktiga när vi möter saker som vi inte är vana vid. Det ligger nedärvt i våra gener. Men försiktighet och rädsla är två skilda
saker. Människor är människor oavsett bakgrund.

Vi liberaler vill Befria oss från rädsla och Berika oss av mångfalden! Det är genom samtal och samverkan mellan människor som det goda samhället utvecklas! Samtala med en som du inte känner och du får lära dig något nytt! Bjud hem någon och du kan få en berikande vän för livet! Utan våra nyanlända skulle vare sig sjukvård eller hemtjänst fungera. Forskning på våra universitet skulle inte vara så världsledande som det är inom många områden, om vi inte berikats av de forskare från hela världen som arbetar på våra universitet och högskolor.
Sölvesborg skall vara skyltfönster för det goda samhället. Ett samhälle som välkomnar alla, där alla känner sig delaktiga i samhällsarbetet och där vi alla tar ansvar för gemenskapen.

Roger Klerestam
Ordförande Liberalerna i Sölvesborg