Satsa på ungdomarna i stället för vakter

Tisdag 31 augusti 2021

Självklart behöver ett samhälle skydd med vakter vid kritiska situationer. Men att ständigt, som enda universalmedel, skrika efter polis och vakter när något händer är enligt vår syn fullkomligt fel och orimligt.

När Sverigedemokraterna är stolta över att Sölvesborg fått ett utökat vaktområde känns det lite kusligt! Vi Liberaler hade varit stolta om vi sluppit det!

Det finns ett uttryck efter en pjäs av den danske författaren Mollberg i ”Jeppe på Berget” som lyder ungefär så här. ”Alla vet att Jeppe super, men ingen frågar varför”.

När människor beter sig på ett sätt som man inte förväntar sig och som skadar eller riskerar att skada andra, så finns det ofta en orsak till detta. Vi Liberaler vill att vi angriper dessa orsaker istället för de symptom som visar sig.

Vi måste satsa mycket mer på våra barn och ungdomar. Det gäller såväl skola som fritid. Och vi måste se till att människor som flyr från sönderbombade hem, krigsmördade släktingar och vänner får ett anständigt bemötande och får den hjälp och stöd de behöver för att komma in i vårt fina samhälle. Det är en fin svensk tradition! Främlingsfientlighet är osvenskt!

Det är därför som Liberalerna satsar på det vi kallar Förortslyftet. Ett program för integration genom satsningar på bl.a. Skola och Utveckling i de särskilt utsatta områdena. Vi tror på människor, oavsett varifrån de kommer, vilken hudfärg de har eller på vilken gud de eventuellt vänder sig till för att få stöd i livet. Sverige är bland de länder som har haft religionsfrihet längst. Och det är vi liberaler stolta över.

Det pratas i en del kretsar om ”Giv oss vårt dagliga bröd”. Ungefär två tredjedelar av alla bageriarbetare i Sverige har utländskt påbrå. Så utom dem blev det inte mycket dagligt bröd. Och vår sjukvård och äldreomsorg skulle rasa utom våra invandrade vänner.

De är alla värda ett bra bemötande och ett välkomnande till vårt fina Sverige. Allt annat
är osvenskt.

Roger Klerestam