Samstyrets mörka sida

Fredag 17 september 2021

Samstyret består av fyra partier, Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Sölvesborg o Listerpartiet. I de beslut som fattats har inga meningsskillnader redovisats. Man måste därför utgå från att samtliga partier i Samstyret har varit eniga i den förda politiken! Kanske blir det en ändring nu när Moderaterna får en ny boss i Sölvesborg.

När Samstyret beskriver sig själva är de nästintill världsledande i allt de gör. Se tidigare artikel ”Samstyret har förändras Sölvesborg till det sämre.”

Samstyret har glömt att lyfta fram saker som vi andra Sölvesborgare inte uppskattat

Här är ett axplock från sådant som försämrat Sölvesborg och som skämt ut oss.

Ni vill sätta nytillkomna invandrarna i husvagnar

Sanslöst inhumant att ta hand om människor som tvingats fly från kriget grymheter där deras hem bombats sönder och där de lider av traumatisk stress efter att se familjemedlemmar, släktingar och grannar mördats i kriget! Oerhört osvenskt! Ni var dessutom villiga att bryta mot svensk lag genom att inte ta emot flyktingar. Ni hävdade den kommunala självbestämmanderätten! Tror ni att Sölvesborg är en fristat där ni gör som ni vill?!!! Och detta kommer från Lag och ordningspartier!

Dessutom vilka signaler har ni givit till alla invandrare.

Dom som vi behöver för att trygga vår framtida svenska välfärd! Det finns en och annan kristdemokrat som ber ”giv oss i dag vårt dagliga bröd”. Bageribranschens anställda är till ca två tredjedelar från utomeuropeiska länder. Utom dem fick vi inget dagligt bröd. Och över hälften av personalen i omsorgen sett ur ett sverigeperspektiv är utlandsfödda. En mycket stor andel av läkare, sjuksköterskor, forskare vid våra universitet har en utländsk bakgrund. Utom våra invandrande kompisar skulle såväl omsorg som sjukvård falla ihop fullständigt.

De åsikter ni för till torgs leder till hat och motsättningar. Dessutom är de oerhört osvenska

Ni tar bort barnlitteratur på andra språk från skol- och barnbibliotek. Ni stampar gärna på dem som redan har det svårt och finns i en utsatt grupp! Såväl KD som Moderaterna påstår sig vila på en kristen grund. Får jag påminna om en liten barnpsalm som min mamma sjöng för mig som barn.

”Jesus älskar alla barnen, alla barnen på vår jord. Röd och gul och vit och svart, gör det samma har han sagt”.  Kommer ni ihåg den?

Som gammal folkbildare och gymnasiechef får ni bakläxa på elementär humanism och religion.

Dessutom ledde samstyrets lagtrots till att två utmärkta tjänstemän tvingades sluta. Om detta skett i diktatoriska stater skulle man kalla det Utrensning och inget annat! Osvenskt!

Så till sist Louise Erixons påstående att Statsminister Per Albin Hansson skulle varit Sverigedemokrat om han levt idag! Och så poserar Louise i sitt tjänsterum med en bild av en av socialdemokratiska största ikoner! Oerhört historielöst! Kränkande! Och ett typiskt sätt att propagera från de mörkblå högerkrafterna.

Sanning är att Per Albin var statsminister i en samlingsregering under andra världskriget. Han dog inte i en ”förskräcklig olycka” som ni påstår utan av en hjärtinfarkt på väg hem från jobbet. Men det viktiga är att han och hans ministär påbörjade en historiskt stor invandring av krigsflyktingar. Man beräknar att det under de sista åren under andra världskriget och ca fem år framåt kom det in ca en halv miljon flyktingar.

Och då gjorde svenskarna som vår tidigare statsminister Fredrik Reinfeldt sa i augusti 2014:

”Jag vill påminna er om att vi är en nation som har stått upp och varit öppna förr i tider då människor har utstått svår prövning. Vi har nu människor som flyr i antal som liknar det vi hade under Balkan-krisen i början av 1990-talet. Nu vädjar jag till svenska folket om tålamod, om att öppna era hjärtan för att se människor i stark stress med hot mot det egna livet som flyr, flyr mot Europa, flyr mot frihet, flyr mot bättre förhållanden.”

Louise borde haft ett annat foto på sin arbetsbänk – nazisten Gustav Ekström

Gustav Ekström var en av de vitmaktpersoner och nazister som bildade Sverigedemokraterna 1988. Nazisten Ekström deltog frivilligt i andra världskriget i Waffen SS. En av världshistoriens värsta terrororganisationer! De satte skräck i folk i alla ockuperade områden i Europa. De mördade och brände för att regera med skräck, hat och hot. Bara i Polen mördades mer än 50 000 personer av detta avskum! Och bland dessa återfanns en av Sverigedemokraterna grundare!

Jag vill också skriva lite om de osvenska Sverigedemokraternas kulturpolitik, en politik vi finner förebild inom totalitära stater. Kommunisternas kulturcensur där politiker bestämde vad som fick komponeras, målas, skrivas. Nazisternas avfärdande av bl.a. Bauhaus-rörelsen som otysk. En rörelse som efter skaparnas flykt blev grunden för mycket av de arkitektoniska inriktningar vi har idag. Och så brände de böcker och gud vet vad. Jag påstår inte att Sverigedemokraterna är vare sig nazister eller fascister, men mycket av den tankevärld de för fram har sina rötter och likheter med dessa grumliga idéer! I Sverige har vi en grundlag som ger oss rättigheter att i ord, bild och ljud uttrycka våra åsikter och känslor utan att klåfingriga antidemokratiska sverigedemokrater lägger sig i. De må ha åsikter om de mesta, men de skall inte via sin makt hindra andra från att ge uttryck för åsikter och känslor på sitt eget sätt. Kvinnor som anser att sjukvården inte tar deras specifika sjukdomar på allvar, exempelvis PMS, har fulla rättigheter att ocensurerat uttrycka sig i såväl ord som bild utan att bli nedvärderade med ord som menskonst och bannlysta från det offentliga rummet i Sölvesborg! Sverigedemokratisk kulturpolitik är fullkomligt osvenskt!

Vi liberaler vill få till ett humant samhälle. Ett samhälle där vi tar tillvara på och utvecklar de människor som finns i Sverige och som kommer till oss. Vi vill se ett ansvarstagande som ger människor frihet under ansvar. Ett samhälle som ger stöd åt behövande och som är komplementärt för grupper, särskilt barn, som lever under knappa omständigheter. Allt annat vore osvenskt!

Roger Klerestam,
Ordförande Liberalerna i Sölvesborg