Samstyret har förändrat Sölvesborg till det sämre

Tisdag 31 augusti 2021

Samstyret, bestående av Sverigedemokraterna, moderaterna, Kristdemokraterna och SoL-partiet skriver i en gemensam insändare att de förändrat Sölvesborg. Ni tar upp saker som kan tyckas positiva, men ni nämner inte alla dumheter och kontraproduktiva åtgärder och uttalanden som skett under er mandatperiod.

Betydande förändringar

Ni påstår, utan någon som helst faktabakgrund, att ni ”Sannolikt har fler betydande förändringar beslutats här än i många andra kommuner”. Typisk floskelpropaganda. Låt oss titta lite på de argument ni framför och också lite om det ni inte framför. Saker som har skämt ut vår kommun och visat att Lag och rättpartierna inte bryr sig så mycket om lagen i flera avseenden.

Påstående: ”Ekonomin har prioriterats upp”

Det finns inga avgörande förändringar i verksamheternas kostnader jämfört med tidigare. Däremot har Januaripartieran tillfört kommunerna miljardbelopp för att stödja kommunerna under den rådande pandemin. Den vinstökning som redovisas beror på de extra statliga medlen som tillförts. Så är det i större delen av Sveriges kommuner och regioner. Inget unikt med det. Lögnpropaganda!

Påstående: ”Infört äldrekurator och personal för social verksamhet i omsorgen”

Bra. Det är en motion från Liberalerna, dåvarande Folkpartiet inlämnad 2007-01-29.

Påstående: ”Tagit tag i äldreboendebristen och attraherat ett världsunikt bolag för bygge i Ljungaviken”

Ja hur är det nu med den frågan. Ni byter ut ett kommunalt alternativ mot ett privat. Eller? Och ni gör det utan upphandling, men garanterar ekonomin utan att ha kollen på slutresultatet. Och hur var det med markpriset? Sålde ni inte till underpris? Den samlade oppositionen har uttryckt sitt missnöje över både lösning och tillvägagångssättet. Ni har inte heller lyckats precisera i vad det världsunika består. Hela den här frågan stinker av självgodhet och godtycke.

Påstående: Krävt språktester vid anställning.

Det här är inget unikt eller nytt. Sådana krav har arbetsgivare ställt i många år. Men såväl DO, Diskrimineringsombudsmannen, och tidigare AD, Arbetsdomstolen, har fastställt att det måste finnas en relevans för respektive tjänst inte bara att det finns krav på svenskkunskaper utan också på vilken nivå och vilket syfte de har. Generella språktester är olagliga och diskriminerande för såväl gammelsvenskar som för invandrare. Fel ställda krav innebär att man skapar barriärer in på arbetsmarknaden! Det här är ett typiskt argument från osvenska högerkrafter som vi liberaler ogillar å det bestämdaste! Vi är inte ensamma om detta. Svenskt näringsliv har just gjort en kampanj för att motverka utanförskap i syfte att förbättra Sveriges konkurrensförmåga. På måndag håller Svenskt Näringsliv ett seminarium i Almedalen med rubrik: ”Mångfald vaccin för kompetensbrist”. Borde vara lämplig måndagsaktivitet för Louise och hennes främlingsfientliga meningsfränder. En timmes folkbildning borde ni orka med. Kl. 1000-1100 på webben.

Påstående: ”Infört drogtester i skolan”

Olagligt utan föräldrars medgivande. Dessutom frivilligt. De som har problem eller tycker det är integritetskränkande lär inte delta i dessa tester. Slag i luften.

Påstående: Beslut om tiggeriförbud.

Ja det är väl ingen som tycker det är bra att världens tillgångar fördelas så olika. Och att dessutom Romer särbehandlas i sina hemländer så att de luras hit för att tigga. Men hur stort är problemet? Vill man inte ge en slant eller bjuda på en måltid så är det ju upp till var och en. Men skon klämmer väl mest för att många svenska är så ovana att se människor i sådan nöd att de förnedrar sig till att sitta hopböjda och tigga smulor från rikemannens bord!

Påstående: ”Satsar på kulturarvet”

Jättebra! Men ni slängde ju ut en av Sveriges bästa kulturchefer för att hon gjorde som en god svensk tjänsteman skall göra. Hon följde lagen! Den nu tillsatta kulturarvssamordnaren har jag mycket stort förtroende för. Men det är Sofia Lenninger som satte Lister härads tingshus på kartan och var drivande i Sölvesborg som kulturstad. Och hela kultursverige ställde sig bakom vår utmärkta kulturchef! Samstyret skämde verkligen ut Sölvesborg på ett oerhört sätt!

Påstående: Tagit unika och viktiga beslut för att skydda riskgrupper i pandemin, till exempel hemkörning av livsmedel.

Det här är ju trams. Hemkörning och avhämtning finns i alla kommuner. Men då sker det via affärernas service. Jag vet personer, fullt rörliga med bil, som utnyttjat denna tjänst. Jag fick detta erbjudande! Jag kollade upp det, men jag skulle aldrig ta skattebetalarnas medel i anspråk för att få utfört tjänster som jag är fullt kapabel att utföra själv. Om man hjälper personer, oavsett ålder, med rörelsehinder eller andra hinder som gör att de inte kan få hem sin mat så är det ju jättebra.

Men nu tog ni resurser från fritidsgårdar och kultur för att få verksamheten att fungera.

De flesta av oss som erbjöds tjänsten är stolta över att klara oss själva. Att ta resurser från barn och ungdomar är enligt oss liberaler fullkomligt oacceptabelt. Många av oss äldre har klagat över restriktioner, men det finns ingen åldersgrupp som fått så mycket stryk av den här pandemin som just barn och ungdom. De har tvingats till årslång isolering med hemarbete och avsaknad av fritids- och idrottsverksamhet. Och Sölvesborg är en av de kommuner som straffat ungdomarna hårdast.

Ungdomarna har förlorat ett år av social utveckling, de har hindrats från att utföra all form av idrott och rörelse. Dessa två saker har betydelse för deras framtida psykiska och fysiska hälsa!

Ni påstår att ni avsatt medel till de anställdas pensioner

Ja det är alla arbetsgivare tvungna till. Och pengarna ni avsatt är inte högre än vad som skedde under det socialdemokratiska styret. Återigen tramspropaganda.

Ni påstår att ni avsatt historiskt höga satsningar i verksamheten.

Det är pengar som kommunen fått från Januaripartierna, Liberalerna, Centerpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Men jag vänder mig mot det demagogiska sätt ni framför era åsikter, ”världsunika, historiskt höga, unika och viktiga beslut”. Utan att ni belägger sakfrågan. Ni verkar lida av något slag av ”Grandiose-thinking”. Allt ni gör är inte världsbäst snarast tvärtom.