Roger Klerestam

Ordförande Liberalerna Sölvesborg

Roger Klerestam har en gedigen erfarenhet av svenskt samhällsliv.

Han har arbetat med barn med psykiska funktionshinder, varit områdeschef inom fritidssektorn i Västerås, där han bl.a. utvecklade former för s.k. Grannskapsarbete/grannsamverkan.

Roger har under 15 års tid arbetat som folkbildare inom dåvarande TBV. Han ansvarade för arbetsplatsutbildningar, d.v.s. fackliga utbildningar för TCO-medlemmar samt vidareutbildningar för företag och organisationer. Förutom ansvaret för verksamheten var han också utbildare inom området. De senaste fem åren var han distrikts- och regionchef för TBV i Mälardalen. Under en kortare tid hade han ett eget företag inom företagsutveckling. Han arbetade då bl.a. med Företagarnas Utbildnings AB, Sveriges Personaladministrativa förening samt M-gruppen.

De senaste åren före sin pensionering arbetade han som gymnasielärare inom Handel- och ekonomi på Fredrika Bremer-gymnasiet i Haninge samt som Gymnasiechef på Vägga gymnasieskola. Han var ansvarig tjänsteman för utveckling av samverkan mellan gymnasieskolorna i Sydöstra Sverige.

Roger är utbildad reservofficer och han var större delen av sin aktiva tid stabschef för personal- och underhållsfrågor (Logistic). Han har gått flera längre vidareutbildningar. Exempel Högre personaladministrativ utbildning, TCOs ombudsmannautbildning, Företagsledarutbildning vid såväl IPF, Institutet för Personal och Företagsutveckling vid Uppsala universitet som IFL, Institutet för Företagsledning vid Handelshögskolan i Stockholm. Roger har varit styrelseledamot i ett antal föreningar, bl.a. Västerås SK:s fotbollssektion.

...